۱۳۹۱/۱۱/۲۶

سپندارمذگان و هفته سپندارمذگان


* سپندارمذگان *
"سپندارمذ" لقب ملی زمین است.
یعنی گستراننده، مقدس، فروتن.
زمین نماد عشق است چون با فروتنی، تواضع و گذشت به همه عشق می‌‌ورزد.
زشت و زیبا را به یک چشم می‌‌نگرد و همه را مانند مادری در دامان پر مهر خود امان می‌‌دهد. به همین دلیل در فرهنگ ایران باستان "سپندارمذ" را به‌عنوان نماد عشق می‌‌پنداشتند. پسوند "گان" هم به معنی "جشن" است، و در نتیجه "سپندارمذگان" به معنی "جشن سپندارمذ" (جشن روز زن و زمین) است که همانا زن و زمین نماد عشق هستند.

جالب است بدانید که این آیین دو هزار سال قبل از بوجود آمدن روز ولنتیاین بوده و هست...
روز سپندارمذگان پنجمین روز از ماه اسفند در تاریخ زرتشتی است . اما پس از بوجود امدن تاریخ خیامی که شش ماه اول سال سی و یک روز است این روز شش روز جلوتر می افتد که می شود بیست و نهم بهمن ماه ... درهر صورت سر این دو روز اختلاف نظرهایی است که به نظر من و خیلی ها بهتر است که نگوییم روز عشق ، بگوییـــــــــــــم هفته عشق .

آری *سپندارمذگان* در ایران باستان جشن زمین و گرامی داشت عشق بود که هر دو در کنار هم معنا پیدا می‌‌کردند. در این روز زنان به شوهران خود با محبت هدیه می‌‌دادند. مردان نیز زنان و دختران را بر تخت شاهی نشانده، به آنها هدیه داده و از آنها اطاعت می‌‌کردند. جشن "سپندارمذگان" یا "اسفندگان"، روز گرامیداشت زنان در ایران باستان بوده است.

چرا وقتی ما و فرهنگ و تمدنمان از همه لحاظ پربار و زیبا و سرآمد همه تمدنهای جهان بوده نباید درنگهداری و برگزاری آن کوشا باشیم و بجای اینکه مقلد فرهنگ و باورهای وارداتی غربی و عربی باشیم ...پاسدار و مبلغ فرهنگ و تمدن و اصالت خود نباشیم .!!!؟؟؟

به امید روزی که همه ما ایرانی ها به هویت و فرهنگ و  تمدن پربار از دست رفته خود بازگردیم و بیش از این بر گرامیداشت آنها حساسیت بخرج دهیم ...
پیشاپیش روز و هفته عشق و زن و زمین و پرستار  برهمه ایرانیان شاد باد.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر