۱۳۹۴/۷/۲۶

به مناسبت محرم _ خونِ سیاوشان .

"خون ِ سیاوشان"
.......................

"گروی ِ زره " تشت خون سیاوش را برداشت و آنرا به مکانی برد بریزد که اثری از آن باقی نماند به این منظور زمین خشکی را انتخاب کرد و خون پاک سیاوش را آنجا ریخت .
زمانی بیش نگذشت که گیاهی از آن خونِ ریخته شده سر برآورد و رشد کرد که به آن گیاه خون سیاوش می گویند گیاهی همچون نخل که برگهایش رگه های سرخ دارند و همزمان گردبادی سیاه از افق برآمد و زمین وآسمان را فرا گرفت و خورشید و ماه پنهان کرد.
به ساعت گیاهی برآمد ز خون
بدان‌جا که آن تشت شد سرنگون

گیاه را دهم من کنونت نشان
که خوانی همی خون اسیاوشان
بسی فایده خلق را هست از وی
که هست اصلش از خون آن ماهروی
این گیاه برآمده از خون آن ماهروی که برای مردم سود زیادی دارد، همان خون سیاوشان (=پرسیاوشان، دم‌الاخوین) است و نمایانگر این حقیقت که خون مظلوم هیچ‌گاه پایمال ظلم ظالم نمی‌شود و به هدر نمی‌رود.


خون سیاوش در رگ‌های گیاهی جاری است که درمان بخش دردهای مردمان است و این نشاندهندۀ بزرگی و بخشندگی ِ صاحب آن خون است که در قلمروی کوچک و تنگمایه و در زمانی کوتاه نمی‌گنجد بلکه زمانی دراز و جایگاهی گسترده را خواهان است.
سیاوش نماد بخشندگی و مهربانی است و این گیاه، نماد مهر سیاوشی. او که برای حفظ پاک‌دامنی خود، از سرزمین نیاکانش چشم پوشید و ناخواسته به خاک دشمن پناه آورد و سرانجام با دسیسۀ نابکاران از پا درآمد، می‌بایست چنین گیاه یادی داشته باشد تا پاکی و خوبی‌اش همگان را تحت تأثیر قرار دهد و نامش را تا ابد زنده نگاه دارد. این گیاه فراسوی ِ خوبی از پس خویش‌کاری بزرگ خود، یعنی پاسداری از نام "جانباخته" برآمده است.
خون سیاوشان مادۀ بندآورنده است كه خاصیتِ مُسَكن و التیام زخم و بند آوردن خونریزى دارد و از آن در موارد سوءهاضمه و وجود خون در ادرار و براى تسكین درد معده استفاده مى‌شود.
طبق نظر حكماى طب سنتى با خوردن دو تا پنج گرم از آن با زرده تخم‌مرغ براى قطع خونریزى داخلى مفید است.
براى ترمیم و گوشت آوردن زخمها نیز سودمنداست. معده را خنك مى‌كند و حرارت كبد و روده‌ها را كاهش مى‌دهد و براى تقویت معده و بند آوردن شكم‌روی و اسهال خونى و صفرا و درمانِ بواسیر نیز مفیداست.
مالیدن آن به چشم براى تقویت دید و ترمیم جراحتهاى چشم و مالیدن آن به دندان براى تقویت لثه و پاشیدن گرد آن روى جراحتها براى قطع خونریزى و چسبانیدن و به هم آوردن زخم تازه در هر عضوى كه باشد مفید است.

داروی خون سیاوشان از میوه گیاه خونِ سیاوشان بدست می آید که معمولا در گونۀ درختی ِ این گیاه رشد می کند ودرختى است داراى تنۀ اصلى دراز و استوانه‌اى مانند نخل ها.
حسین ِ من ِ ایرانی " سیاوش " است .











هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر