۱۳۹۲/۱/۱۷

یادی از سلطــــان قلبهــــــــــا _ محمد علی فردین

زنده یاد محمد علی فـــــــــــــردین (سلطان قلبهـــا ) 

در ۱۶ فروردین  سال ۱۳۰۹ درحوالی خیابان شهباز تهران به دنیا آمد .
او در رشته کشتی آزاد در سال ۱۳۳۶ همه مدعیانش از جمله محمد بهادری (کشتی‌گیر مطرح مشهدی)  را شکست داد و عنوان قهرمانی کشور را به دست آورد.
فردین برای اینکه ثابت کند در رشته فرنگی نیز تبحر دارد در مسابقات قهرمانی کشور در سال ۱۳۳۷ در تهران در وزن ششم بعد از اینکه همه حریفان خود را تا فینال شکست داد در مبارزه نهایی نیز در فینالی تکراری از سد محمد بهادری گذشت و موفق به کسب عنوان قهرمانی کشور شد.
فردین برای رسیدن به دوبنده تیم‌ملی تلاش کرد و در دومین دوره مسابقات جهانی در سال ۱۹۵۴ میلادی در توکیو به همراه محمود ملاقاسمی، محمد‌مهدی یعقوبی، ناصر گیوه‌چی، توفیق جهانبخت، عباس زندی، غلامرضا تختی و احمد وفادار اعضای تیم‌ملی را تشکیل دادن و در نهایت در این مسابقات تیم ایران ۲ مدال طلا در اوزان ۶۷ و ۷۹ کیلوگرم توسط مرحوم توفیق جهانبخت و عباس زندی به دست آمد اما در وزن ۷۳ کیلوگرم محمدعلی فردین با شکست حریفانی از فیلیپین، سوئد، آرژانتین و ژاپن فینالیست شد ولی در مبارزه پایانی مغلوب حریف گرجی از شوروی سابق شد و با مدال نقره به عنوان نایب قهرمانی جهان رسید .





از آنجا که محمد علی فردین علاقه فراوانی به هنر و سینما داشت ، از دنیای کشتی فاصله گرفت و در عرصه بازیگری در هنر سینما به ایفای نقشهای متعددی پرداخت و از محبوبیت بسیار زیادی در بین مردم برخوردار شد و نامش را در سینمای ایران جاودانی کرد .
بازيگر مورد علاقه والگوي هنري او ناصر ملک مطيعي بود و توسط ناصر ملک مطیعی نیز وارد سینمای ایران شد .

فردين با بازي درفيلم هاي  چون : فردا روشن است ، فرياد نيمه شب ، ساحل ، آقاي قرن بيستم ،گنج قارون ، انسان ها و مسير رودخانه  درسال 1343 لقب مرد اول سينماي ايران را بدست آورد. او در فيلم چرخ وفلک که بازسازي شدۀ يک فيلم هندي بود نیز بازي کرد.
در سال 1347فردين با استفاده از يک داستان هندي فيلم معروف و مشهور سلطان قلبها را کارگرداني وبازي کرد و از آن زمان به بعد فردين با لقب سلطان قلبها در قلب مردم ایران جاودانه شد ، در همان سال فردين براي بازي در يک فيلم وسترن به نام  وحالا روحت را به خدا بسپار که در ايران با نام مردانه بکش به نمايش درآمد به ايتاليا رفت.
زنده یاد محمد علی فردين در اين فيلم در کنار ستارگاني مشهوري چون: فابيو تستي و اتوره ماني بازي کرد .
آخرین فیلمی که فردین آنرا بازی کرد مربوط می شود به سال اول انقلاب به نام (برزخی ها ) ساخته زنده یاد ايرج قادري ، که در همان فيلم وداع تلخ فردين از سينما ايران به چشم مي خورد. 
پس از ان قلاب ننگین جمهوری اسلامی ، او همچون سایر هنرمندان از همه فعالیتهای هنری محروم شد و هرگز فرصت زندگی به او در دنیایی هنری در هیچ رده ایی داده نشد و او تا آخر عمر از این درد همراه ، غصه خورد و عذاب کشید و حاضر به ترک وطن هم نشد . 
فردين بعداز انقلاب به کار فرش فروشي وسپس به کار قنادي روي آورد. !!!  
او سرانجام در شب ۱۸ فروردین ۱۳۷۹  پس از هفتاد سال زندگی از این دنیا برای همیشه رفت  و خاطره او همیشه زنده ماند.

محمدعلی فردین دارای ۲ برادر به نامهای عباس فردین و ایرج فردین و یک خواهر است، ۴ فرزند (۲ پسر و ۲ دختر ) به نامهای سعید ، سیاوش ، عاطفه و آمنه  از وی بجای ماند که از آنها ۴ نوه دختری و ۲ نوه پسری دارد.

نام و یادش همواره مانا باد .












هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر